Transformatie naar innovatiedistrict

Industrie maakt plaats voor de toekomst

Na het vertrek van de zware industrie ontstond er in de Spoorzone ruimte voor nieuwe ideeën: het begin van een grote transformatie.

  • Nieuwe kansen
    Na het vertrek van Stork-Wärtsilä in 2001 kwam er veel ruimte vrij in het gebied. Nog enkele bedrijven zoals Van Halteren (defensie-technologie) en Quantiparts (motoronderdelen) vestigden zich, maar de bedrijvigheid nam langzaam af. Voor de Spoorzone betekende dit één ding: ruimte voor verandering.

    Een belangrijk kantelpunt in die herontwikkeling was de aanleg van de Hanzelijn (voltooid in 2012). Zwolle werd een OV-knooppunt van formaat en dat gaf gemeente en provincie een reden om fors te investeren in het station én de omgeving. Plotseling stond de Spoorzone in de spotlights en werd het gebied interessant voor een compleet nieuwe toekomst.

    Opkomst van een innovatiedistrict
    Met die impuls begon de transformatie: van zwaar industriegebied naar bruisend innovatiedistrict. Het gesloten, afgelegen gebied, wat jarenlang alleen maar bestond uit grote industriële hallen en grote stukken weiland, maakte plaats voor een plek waar je écht wil zijn. 

    Er werd flink geïnvesteerd om meer woningen, kantoren, scholen en een betere infrastructuur te realiseren. Het gebied werd toegankelijker, leefbaarder en aantrekkelijker voor bedrijven en bewoners. Deze fysieke transformatie legde de basis voor het innovatieve karakter dat de Spoorzone vandaag heeft. Een plek waar wonen, ondernemen, innoveren én ontmoeten samenkomen.